Alapvető érzelmi szükséglet
Emberként az egészséges érzelmi fejlődéshez szükséges öt alapvető érzelmi szükséglet a következő:
- Biztonságos kötődés másokhoz: Ide tartozik a biztonság, stabilitás, gondoskodás és elfogadás.
- Autonómia, kompetencia és önazonosság érzése: Az önálló működésre való képesség, az alkalmasság érzése és az énkép kialakítása.
- A jogos szükségletek és érzelmek kifejezésének szabadsága: Az a biztonság, hogy az érzelmeket és szükségleteket elutasítás vagy kritika nélkül kifejezhetjük.
- Spontaneitás és játék: Az öröm, a kreativitás, jétékosság kifejezésének képessége és lehetősége.
- Reális határok és önkontroll: A határok és az önszabályozás elsajátítása támogató környezetben.
Gyermekként nagymértékben a szüleinkre, elsődleges gondozóinkra támaszkodunk az alapvető érzelmi szükségleteink kielégítésében. Ha a gondozók támogató, gondoskodó, érzelmileg és fizikálisan biztonságos környezetet biztosítanak, gyermekkorban, akkor felnôttként nagyobb valószínűséggel fejlődünk érzelmileg egészséges, stabil, az érzelmeiket szabályozni képes emberré. Azonban a mérgező vagy elhanyagoló szülői kapcsolatok jelentős negatív hatással lehetnek az érzelmi, fizikális és kapcsolati fejlődésünkre.
A maladaptív sémák kialakulása, ha érzelmi szükségleteink nem teljesülnek
A maladaptív sémák általában a kora gyermekkorban vagy serdülőkorban átélt, ismétlődő élmények eredményeként alakulnak ki. Fontos megérteni, hogy egyetlen eset, amikor a gyermek szükségletei nem teljesülnek, önmagában nem vezet maladaptív sémák kialakulásához. A maladaptív sémák akkor jönnek létre, ha a gyermek alapvető érzelmi szükségletei folyamatosan kielégítetlenek maradnak. Például, ha a gondozó ismételten nem képes stabilitást vagy elfogadást biztosítani, az mélyen gyökerező önértékelési problémákhoz vezethet. Bővebben a maladaptív sémákról: ITT
A temperamentum és az észlelés szerepe
A gyermek temperamentuma szintén jelentős szerepet játszik abban, hogy hogyan éli meg környezetét és miként reagál arra:
- Egyedi észlelések: Minden gyermek másképp értelmezi az őt körülvevő világot és, temperamentuma szerint, más módokon reagál arra..
- Interakció másokkal: Bizonyos személyiségjegyek érzékenyebbé tehetik a gyermeket a másokkal történő kapcsolati mintákra, ami vezethet korai maladaptív sémák kialakulásához.
A korai maladaptív sémák kialakulása a gyermek veleszületett temperamentumának, az őt ért élmények értelmezésének és a gondozói környezetnek az összetett kölcsönhatása.
Segítői munkánkban ötvözzük az elméleti hátteret és a gyakorlati módszertanokat az ember komplex, színes belső valóságának feltárásáért. Az integratív szemlélet lehetővé teszi az egymás pozitív hatását erősítő, az egész rendszerre kitekintő segítő megközelítések és fejlesztési vagy terápiás eszközök eredményes alkalmazását.
Referencia: ITT
Szerkesztő: Kálmán Móni