Együttérzés fejlesztése: belső gyermek gyakorlat

Az együttérzés belső gyermek gyakorlat segítségével újra felfedezhetővé válik a kapcsolat felnőtt énünk és gyermeki részünk között. Agyunk gondoskodásra, nagylelkűségre és együttműködésre van huzalozva. Az emberi fejlődés során a csoportban történő utódgondozás azt eredményezte, hogy a kedvesség, a törődés az idegrendszer részévé és így természetünkké vált.

Az együttérzés nem pusztán a kedvesség vagy a gondoskodás szinonimája, hanem sokkal inkább a fájdalom, a szenvedés felé történő bátor, elfogadó és gondoskodó odafordulás. Aki él, ismeri a szenvedés, a veszteség, a gyász, a bosszúság vagy örömtelenség jelenségeit, érzéseit.

Amikor mégis képessé válunk arra, hogy saját vagy mások nehéz érzéseire, tapasztalásaira adott érzelmi válaszaink tudatos jelenlétet, bátorságot, elfogadást, kedvességet és rugalmasságot tükrözzenek, az élet kihívásait könnyebben, hatékonyabban kezeljük.

Az együttérzés pozitív hatásai az elme-testre

  • megnövekedett érzelmi jóllét és pozitív életszemlélet
  • nagyobb reziliencia vagy pszichés rugalmasság
  • a proszociális, azaz a társasági kompetencia növekedése
  • hatékonyabb érzelemszabályozás és több empátia
  • fokozottabb poszttraumás növekedés
  • stresszhelyzetben is egészségesebb immunválasz

Az együttérző elme fejlesztésének 5 gyakorlata

  1. Fedezze fel, hogy mi gátolja Önben az együttérzést saját maga vagy embertársai felé! Emlékezzen arra, hogy családjában hogyan törődtek egymással a családtagok! Önt ki és hogyan nyugtatta meg? Kitől tanulta meg leginkább azt, hogy hogyan törődjön, érezzen együtt saját magával és embertársaival?
  2. Próbálja ki a blogunkon ismertetett stresszkezelési módszereinket, különösképpen azokat, amelyek a tudatos légzésre fókuszálnak!
  3. Próbálja ki a jóakarat gyakorlása meditációt: a mettá bhavaná meditáció fázisai a következőek: 1. jóakarat kifejezése saját magam számára 2. jóakarat kifejezése egy hozzám közel álló személy számára 3. jóakarat kifejezése egy számomra semleges személy számára 4. jóakarat kifejezése egy általam nem kedvelt személy számára 5. jóakarat az eddig felsoroltak számára egyszerre 6. jóakarat kifejezése az egész világegyetem számára. A mettá meditáció szövege:
    • Legyél boldog és békés
    • Szabadulj meg a testi szenvedéstől
    • Szabadulj meg a lelki szenvedéstől
    • Szabadulj meg az ellenségességtől
    • Érd el az életben a célodat
    • Legyél képes önmagadról mindig boldogan gondoskodni
    • Legyél boldog és békés
  4. Próbálja ki, hogy megköszöni testének azt, hogy otthont ad elméjének, gondolatainak, érzéseinek! Mondjon köszönetet azért, hogy teste a tőle telhető legjobb módon őrzi, vigyázza az Ön életenergiáját, erejét, egészségét! Kérdezze meg testétől, hogy mire lenne szüksége ahhoz, hogy egészséges, erős és nyugodt maradhasson! Figyelje teste rezdüléseit és próbáljon ráhangolódni az ITT és ITT ismertetett módokon! 
  5. Vegye fel a kapcsolatot saját belső gyermekével: képzelje el, hogy újra kisgyermek! Lehet, hogy több életkorból is megjelenik az Önben élő kisgyermek. Az adott életkorokban milyen nehézségekkel kellett megküzdenie? Ha beszélhetne most az Önben élő belső gyermekkel, hogyan biztosítaná őt együttérzéséről, szeretetéről, elfogadásáról? Miből venné észre, hogy belső gyermeke érti, fogadja az Ön együttérzését, szeretetét, törődését? Hogyan nézne ki, milyen érzései lennének, milyen lenne a testtartása? Próbálja ki ezt a gyakorlatot most saját felnőtt énjével kapcsolatban is! Milyen nehézségekkel küzd itt és most? Azokat a szavakat, bölcsességeket, amelyeket belső gyermekének továbbított, alkalmazza saját felnőtt énje felé is! Ha szeretné, papírra is írhatja a saját maga felé megfogalmazott együttérző, kedves, elfogadó szavakat, érzéseket, gondolatokat! Vigye magával a papírlapot és stresszes pillanatokban olvassa el újra! Amikor este aludni készül, köszönje meg saját magának azt, amit ma belső gyermekéért és felnőtt énjéért tett! 

Jó gyakorlást kívánok! Kálmán Mónika

 

Felhasznált irodalom: psychologytoday.com